Deskorolki i elektryczne hulajnogi na drogi dla rowerów?
12 października 2016

mala fotka

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło konsultacje projektu nowelizacji ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, w którym między innymi dopuszcza (a właściwie nakazuje!) ruch rolkarzy i skejtów po drogach dla rowerów.

Projekt - co trzeba podkreślić - jest na bardzo wstępnym etapie i jeszcze nie trafił do Sejmu. Można się z nim zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Naszym zdaniem zawarte w nim propozycje mogą wywrócić system przepisów ruchu drogowego w Polsce - i wbrew pozorom nie chodzi wcale o to, czy rolkarze będą mogli korzystać z dróg dla rowerów. (To ostatnie jest możliwe już dzisiaj. Korekty może wymagać jedynie rozporządzenie w sprawie znaków drogowych).

Projekt nowelizacji wprowadza zupełnie nową definicję "urządzenia transportu osobistego". Zgodnie z projektem, urządzenie to nie jest pojazdem, choć może mieć moc 500kW, masę pół tony i być zasilane prądem o napięciu 1000V (jedyne proponowane ograniczenie dotyczy prędkości - 25 km/godz., co przy braku innych ograniczeń jest łatwą do obejścia fikcją), a korzystający z niego uczestnik ruchu nadal jest pieszym - choć "hybrydowym", bo nie porusza się pieszo.

Zaciera to podstawową różnicę między kategorią kierujących pojazdami (np. rowerzystami i kierowcami) i kategorią pieszych. Kierujących obowiązuje szereg obostrzeń. Piesi natomiast nie muszą stosować się do wielu znaków drogowych i mogą po drogach poruszać się pod wpływem alkoholu, bez oświetlenia i lewą stroną (nie obowiązuje ich ruch prawostronny). W przypadku "hybrydowych pieszych" może to stanowić ogromny problem. Proponowany przepis może stanowić poważne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach dla rowerów i w strefach zamieszkania.

Proponowane rozwiązanie może stać się też patologiczną furtką, umożliwiającą wprowadzanie na rynek motorowerów i motocykli elektrycznych o wielkiej mocy z pominięciem normalnie obowiązujących procedur i przepisów.

Stanowisko stowarzyszenia Miasta dla Rowerów w tej sprawie przesłaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jest dość długie (10 stron) i zawiera szczegółowe omówienie wad proponowanej nowelizacji oraz kilka możliwych rozwiązań problemu. Można się z nim zapoznać tutaj (format pdf).

mh

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > aktualności
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 59 |
  7. >>
  1. Deskorolki i elektryczne hulajnogi na drogi dla rowerów?
  2. Test pierwszego odcinka trasy VeloDunajec
  3. Dlaczego sieć tras rowerowych należy budować szybko?
  4. Medialne zamieszanie z przepisami?
  5. Będzie nowelizacja kolejnych rozporządzeń?
  6. Relacja z IV Ogólnopolskiego Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego
  7. IV Kongres Rowoju Ruchu Rowerowego
  8. Rowerem w nowy, 2016 rok
  9. Dwadzieścia lat Miast dla Rowerów
  10. Rowerem na wybory
  11. Pozytywna korba rowerowa dla Ewy Wolak
  12. Nowelizacja kluczowych rozporządzeń rowerowych - co się zmienia?
login
logos