Senat przegłosował ustawę rowerową
17 marca 2011

mala fotka

We czwartek 17 marca 2011 roku późnym wieczorem Senat przyjął "rowerową" ustawę o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Dlaczego ta ustawa jest tak ważna pisaliśmy tutuaj. W trakcie burzliwego posiedzenia we środę, 16 marca senatorowie (głównie z Prawa i Sprawiedliwości) zgłaszali liczne wątpliwości, dotyczące proponowanych w ustawie rozwiązań. Obecny na posiedzeniu wiceminster infrastruktury bronił ustawy. Stenogram posiedzenia Senatu dostępny jest tutaj.

Połączone komisje senackie Gospodarki oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji zaproponowały po tym posiedzeniu łącznie 10 poprawek, z których tylko trzy uzyskały poparcie większości członków obu komisji - patrz druk senacki nr 1125z.

Proponowane przez opozycyjnych senatorów Prawa i Sprawiedliwości zmiany szły w kierunku popsucia ustawy - w tym utrzymania niezgodności z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym (patrz analiza Biura Analiz Sejmowych BAS-WAL 906/08 z 10 kwietnia 2008).

Propozycję penalizacji (uczynienia karalną) jazdy rowerem bez kasku w przypadku dzieci do 15 roku życia trudno oceniać inaczej niż jako próbę zniechęcania do jazdy rowerem - i zarazem utrudnienie pracy policji, bo karanie niepełnoletnich wymaga znacznego zaangażowania sił i środków (np. trzeba ustalić i wezwać opiekuna prawnego). Kaski nie zapobiegają wypadkom a ich skuteczność w ruchu drogowym jest co najmniej dyskusyjna. Ta poprawka upadła wyjątkowo stosunkiem głosów 43 do 45 - co wskazuje, że poparli ją również niektórzy senatorowie Platformy Obywatelskiej.

Senatorzy PiS usiłowali również uniemożliwić likwidację obecnych absurdów kodeksu drogowego - takich jak zakaz wyprzedzania przez rowerzystę powoli jadących pojazdów z ich prawej strony.

Ostatecznie Senat uchwalił jedynie techniczne poprawki, nie wpływające na sens ustawy, która wreszcie daje rowerzystom realną ochronę prawną, depenalizuje szereg bezpiecznych zachowań, pozwala na promowanie bezpiecznej jazdy rowerem - a przede wszystkim daje samorządom narzędzie do tworzenia lepszej infrastruktury rowerowej, zwłaszcza nieznanych dotychczas w Polsce śluz rowerowych.

mh

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > archiwum
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 72 |
  8. 73 - 79 |
  9. >>
  1. Wszystkiego najlepszego na 2012 rok!
  2. Kaski z głów ?
  3. Dylematy rowerzysty - na kogo głosować?
  4. Relacja z konferencji Polska w Rowerowej Europie
  5. Zaproszenie na konferencję Polska w Rowerowej Europie, 28 czerwca 2011, Warszawa
  6. Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych
  7. Święto Cykliczne 2011
  8. Nowe prawo - rowerzysta z prawej: happening
  9. 109 mln euro z na infrastrukturę rowerową - co się z nimi stało?
  10. Prezydent podpisał nowelizację Prawa o Ruchu Drogowym
  11. Twój 1% na rowery
  12. Senat przegłosował ustawę rowerową
login
logos