Apel do Senatu RP
10 marca 2011

Szanowni Państwo Senatorowie,


Jako organizacja działająca na rzecz rozwoju ruchu rowerowego, ale także jako wyborcy poruszający się na rowerach, zawracamy się do Państwa z gorącym apelem o poparcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o Ruchu Drogowym (druk 2771) przyjętej przez Sejm 25 lutego br. Ustawa powyższa dostosowuje polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego do standardów powszechnie obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

Zmiany w ustawie są ogromnie ważne zważywszy na smutny fakt, że Polska była do tej pory krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów w Unii Europejskiej, a ilość zabitych rowerzystów na polskich drogach była 4 krotnie wyższa , niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Oparcie przepisów na dobrze wypróbowanych i sprawdzonych europejskich wzorcach, bazujących na fundamentalnej zasadzie szczególnej ochrony najsłabszych uczestników ruchu ułatwi znacząco właściwe szkolenie polskich kierowców i kształtowanie u nich bezpiecznych zachowań i nawyków.  

Dotychczasowe przepisy nie tylko, że były niezgodne z ratyfikowaną przez Polskę w 1988 roku Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym , ale z uwagi na ich rodowód sięgający jeszcze czasów PRL, utrudniały lub wręcz uniemożliwiały budowę bezpiecznej i wygodnej infrastruktury rowerowej. Najlepsze i sprawdzone rozwiązania techniczne były do tej pory bardzo często niezgodne z polskim prawem.

Brak bezpieczeństwa na drodze to najważniejsza z barier w rozwoju komunikacji rowerowej, której tak bardzo potrzebują dziś duszące się w korkach, spalinach i hałasie polskie miasta. Doświadczenia wysoko rozwiniętych krajów Europy wskazują jednoznacznie, że rower może stać się ważnym elementem komunikacji miejskiej. Więcej rowerów na ulicach miast przekłada się także na wzrost jakości życia wszystkich jego mieszkańców: większą mobilność i bezpieczeństwo na drogach.

Proponowane zmiany zostały opracowane na podstawie wieloletnich postulatów organizacji rowerowych oraz z inicjatywy Pani Poseł Ewy Wolak - przewodniczącej Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Ostateczny ich kształt powstał w wyniku zaangażowania w proces tworzenia ustawy zarówno najlepszych w Polsce ekspertów (Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Ministerstwa Infrastruktury, Zespołu ds. Ścieżek rowerowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, MSWiA), jak i samych zainteresowanych - szeroko reprezentowanego środowiska polskich rowerzystów skupionych w ogólnopolskiej sieci organizacji rowerowych „Miasta dla Rowerów”. Co ważne, potrzeba pro-rowerowych zmian zrozumiana została przez zdecydowaną większość Posłów i przeszła bez głosu sprzeciwu. 

Choć wprowadzenie nowych przepisów, to tylko początek drogi do rowerowej normalności (w ślad za ustawą iść będą musiały zmiany odpowiednich rozporządzeń), to poparcie ich przez Senat umożliwi zrobienie pierwszego, a więc najważniejszego kroku.


W załączeniu szczegółowy opis zmian.


Z góry dziękujemy
Stowarzyszenie „Miasta dla Rowerów”
 

[1]Średnio rocznie na polskich drogach ginie 500 użytkowników rowerów, a ponad 5000 zostaje rannych. Prawie 16 zabitych (15,8) rowerzystów na milion mieszkańców rocznie (CARE/Eurostat 2005) to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Średnio w UE wskaźnik ten jest czterokrotnie mniejszy – wynosi zaledwie 4 zabitych na milion mieszkańców rocznie (trzeba też pamiętać, że ową średnią europejską zawyża Polska; bez niej wskaźnik byłaby zapewne jeszcze niższy).

[2]  zgodnie z opinią Biura Analiz Sejmowych z dnia 28 kwietnia 2008 (sygn. BAS-WAL 906/08).

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > archiwum
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 72 |
  8. 73 - 79 |
  9. >>
  1. Apel do Senatu RP
  2. Mamy ustawę!!!
  3. "Rowerowa" ustawa Prawo o Ruchu Drogowym po II czytaniu w Sejmie
  4. Velorution - Wielka Francuska Rewolucja Rowerowa. W Polsce.
  5. Stenogram z "rowerowego" posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury
  6. Klimat dla rowerów w Krakowie (i nie tylko)
  7. "Rowerowa" ustawa o zmianie PoRD wychodzi z Komisji
  8. Darmowy przewóz rowerów w trójmiejskiej SKM
  9. Na ten Nowy Rok
  10. Zimą na rowerze
  11. Łódź: a Ty jak się przemieszczasz?
  12. Seminarium w Radomiu: "Urbanistyka - infrastruktura - dialog"
login
logos