Pierwsza w Polsce śluza rowerowa
30 sierpnia 2010

mala fotka

We Wrocławiu w sierpniu oddano do użytku pierwsze w Polsce tzw. śluzy rowerowe. W ramach przebudowy placu Bema na wylotach ulic Drobnera i Kilińskiego rowerzyści nie będą musieli stać w korku wraz z samochodami. Będą mogli ominąć stojące na światłach samochody i zatrzymać przed nimi na wlocie skrzyżowania.

Śluza rowerowa jest to część pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania wyłącznie rowerów. Znajduje się między linią zatrzymań dla samochodów a skrzyżowaniem. Rowerzyści w śluzie na zielonym świetle ruszają jako pierwsi - co jest dla nich ułatwieniem. Są też doskonale widoczni. Kierowcy stojących na światłach pojazdów widzą ich lepiej, niż gdyby stali obok, często w martwym polu widzenia. W ten sposób śluza rowerowa poprawia bezpieczeństwo.

Wrocławskim śluzom towarzyszy nowy rodzaj sygnalizatora - trójkomorowy (światło czerwone, żółte, zielone) z dodatkowym symbolem roweru.  - Takie rozwiązanie pozwala na właściwe traktowanie pojazdu typu rower na skrzyżowaniu gdzie rowerzyści jadą po jezdni - mówi Daniel Chojnacki, "oficer rowerowy" Urzędu Miasta Wrocławia.

Śluzy są powszechnie stosowane na świecie. W języku angielskim są określane jako Advanced Bicycle Stop Line - przesunięta linia zatrzymań dla rowerzystów. Spotyka się dwa podstawowe rodzaje śluz rowerowych: klasyczne, w przedłużeniu pasa ruchu dla rowerzystów w jezdni (czasem - jak we Wrocławiu - bez takiego pasa) lub śluzy do obsługi relacji skrętnych. Wówczas są umieszczone obok przejazdu rowerowego i rowerzyści zmieniający kierunek oczekują na zielone światło nie blokując ruchu innym rowerzystom.

Wrocławski eksperyment wyprzedza "oficjalne" wprowadzenie śluz rowerowych do polskich przepisów. Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (druk sejmowy nr 2771)  definiuje śluzę rowerową, a znowelizowane rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych sprecyzują zasady stosowania i oznakowania tych rozwiązań.

Marcin Hyła

foto: Piotr Knapiński, Urząd Miasta Wrocławia

Pełna analiza jakości infrastruktury rowerowej na placu Bema: na stronie Portalu Rowerowy Wrocław

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > archiwum
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 72 |
  8. 73 - 79 |
  9. >>
  1. Pierwsza w Polsce śluza rowerowa
  2. Velomanija 2010 / Litwa
  3. Na rowerze w Paryżu i w Londynie
  4. Rowery uwalniają Paryż
  5. Kultura jazdy
  6. Londyn przesiada się na rowery - publiczne
  7. Strefy uspokojonego ruchu poprawiają bezpieczeństwo rowerzystów.
  8. VeloCity 2010 - relacja z Kopenhagi
  9. Żółte łodzie podwodne i rowery - Liverpool okiem rowerzysty
  10. NIK kontroluje ścieżki rowerowe
  11. Cała Francja pod prąd
  12. Gdańsk pedałuje pod prąd
login
logos