Rowerzyści a Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
04 kwietnia 2013

mala fotka

28 stycznia 2013 roku pan minister Sławomir Nowak zwrócił się do organizacji społecznych, w tym m.in. do stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów z prośbą o zaopiniowanie Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Stowarzyszenie Miasta Dla Rowerów wysoko ocenia przedstawiony publicznie do konsultacji Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W szczególności podkreślamy niespotykaną szczerość w ocenie dotychczasowych działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (GAMBIT 2005). Ich wyniki nie są zadowalające.

Podstawowe problemy ogólne, jaki widzimy w opracowaniu to:

  • brak wskazania konkretnej instytucji odpowiedzialnej za jego wdrożenie;
  • brak wskazania mechanizmów egzekwujących jego wdrożenie (np. finansowych, administracyjnych, karnych itp.);
  • brak szacunków kosztów proponowanych działań;
  • brak wskazania źródeł pokrycia tych kosztów w budżecie państwa lub samorządów.

Zgłaszamy postulaty uzupełnienia poszczególnych "filarów" programu o konkretne zapisy, dotyczące zwłaszcza bezpieczeństwa rowerzystów.

Problemem jest na przykład:

  • fatalna jakość powstającej dziś infrastruktury rowerowej (np. w 2012 roku dwie osoby jadące na rowerze poniosły śmierć, zderzając ze słupami na źle zaprojektowanych drogach dla rowerów; zaś w wielu przypadkach korzystanie z infrastruktury rowerowej wymaga od rowerzysty naruszania przepisów i ryzykownych zachowań na jezdni);
  • wadliwe przepisy prawa (zwłaszcza rozbieżność przepisów wykonawczych ze znowelizowaną w 2011 roku ustawą Prawo o Ruchu Drogowym);
  • brak wiedzy i umiejętności projektantów i osób odpowiedzialnych za inżynierię ruchu drogowego w zakresie ruchu rowerowego.

Istotne jest aby Narodowy Program był realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dziś formalnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego współpracuje Polski Związek Motorowy, Instytut Transportu Samochodowego czy Związek Ochotniczych Straży Pożarnych, a rowerzyści (czy piesi) nie mają tam żadnej reprezentacji.

Całość naszego stanowiska jest dostępna w pliku pdf tutaj.

Zachęcamy do lektury.

MH

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > aktualności
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 62 |
  8. >>
  1. Nowe wytyczne dla infrastruktury rowerowej i pieszej GDDKiA
  2. Zimowe utrzymanie infrastruktury rowerowej
  3. Rowerowe podsumowanie roku
  4. Deskorolki i elektryczne hulajnogi na drogi dla rowerów?
  5. Test pierwszego odcinka trasy VeloDunajec
  6. Dlaczego sieć tras rowerowych należy budować szybko?
  7. Medialne zamieszanie z przepisami?
  8. Będzie nowelizacja kolejnych rozporządzeń?
  9. Relacja z IV Ogólnopolskiego Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego
  10. IV Kongres Rowoju Ruchu Rowerowego
  11. Rowerem w nowy, 2016 rok
  12. Dwadzieścia lat Miast dla Rowerów
login
logos