Rowerowy 2014, rowerowy 2015...
31 grudnia 2014

mala fotka

Rowerowe wydarzenie roku (albo dekady) miało miejsce 25 maja. W Krakowie przy wiążącej prawnie frekwencji (35,96% procent uprawnionych) odbyło się referendum lokalne. Najbardziej znane pytanie dotyczyło organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich. Jednak najbardziej jednoznaczna odpowiedź - z najwyraźniejszą przewagą głosów - padła na pytanie "czy jest pan/pani za tym aby w Krakowie powstawało więcej ścieżek rowerowych". Aż 175033 (85,2%) głosujących odpowiedziało twierdząco. To więcej niż, w II turze wyborów samorządowych otrzymał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski (122130 w 2010 i 114705 w 2014). Powołany w związku z wynikiem referendum zespół rekomendował wydanie na budowę "twardej" infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów jako samodzielne zadania) 145 mln zł do 2019 roku. Rekomendację tę poparło 7 z 8 kandydatów na prezydenta Krakowa (w tym - obaj, którzy przeszli do II tury). O referendum pisaliśmy tutaj.

Wcześniej (11 maja) Prezydent Bronisław Komorowski podpisał "ustawę o wałach" - nowelizację Prawa Wodnego, która dopuszcza ruch rowerów na koronach wałów przeciwpowodziowych. Do nowelizacji ruch rowerów był tam zabroniony - chyba że znaki drogowe stanowiły inaczej. Teraz jest odwrotnie: muszą być znaki zabraniające jazdy, żeby rowerzysta nie mógł z wału skorzystać. Nowelizacja ma również ułatwić budowę na wałach dróg dla rowerów. Szerzej pisaliśmy o tym tutaj.


Prezydent Bronisław Komorowski, marszałek woj. małopolskiego Marek Sowa (w środku) i prezes Miast Dla Rowerów, Marcin Hyła (po lewej).

Zupełną nowością w Polsce jest wieloletni program inwestycyjny zapowiedziany przez Małopolski Urząd Marszałkowski. Aż 200 mln zł zostanie przeznaczone na budowę turystycznych tras rowerowych w regionie. W większości będą to asfaltowe, samodzielne drogi dla rowerów. Środki zostały zabezpieczone w Regionalnym Programie Operacyjnym województwa. Rozstrzygnięte zostały pierwsze przetargi a prace mają trwać do 2022 roku. To pierwszy taki program wojewódzki w Polsce, przygotowany na podstawie wyśrubowanych standardów i zorientowany na rowerzystę. Ma szansę znacząco zmienić model turystyki w południowej Polsce. Mimo trudnego, bardzo pagórkowatego terenu ale korzystając z niewątpliwych walorów tego regionu może wyznaczyć nowe kierunki dla całego kraju.


W 2014 roku trwały (wciąż) prace nad nowelizacją rozporządzeń wykonawczych do znowelizowanej "rowerowo" w 2011 roku ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Rozporządzenia "w sprawie znaków i sygnałów drogowych" oraz "w sprawie szczegółowych warunków dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" zostały w lecie poddane konsultacjom społecznym, a następnie - po wynikających z nich poprawkach - konsultacjom międzyresortowym. Nowele powinny wejść w życie na początku 2015 roku, porządkując między innymi kwestie dwukierunkowego ruchu rowerów w jezdniach jednokierunkowych i kwestie śluz a także wprowadzając nowe znaki "sierżanty" czy "krokiewki" (patrz rysunek powyżej) i sygnalizatory dla rowerzystów. Trudno w tej chwili powiedzieć czy nowelizacja wykorzysta w pełni możliwości legislacyjne, czy pozostanie trudnym kompromisem. Na pewno łatwiejsza będzie organizacja ruchu uwzględniająca potrzeby rowerzystów. Miasta Dla Rowerów brały w całym procesie aktywny udział, identyfikując problemy związane z organizacją ruchu i przedstawiając kompleksowy projekt nowelizacji już w roku 2008. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj, tutaj oraz tutaj.

Rozporządzenia to kwestia na wskroś polityczna - i rowery przebojem wdarły się do Sejmu. Dzięki współpracy z Parlamentarną Grupą Rowerową możliwy był III Kongres Ruchu Rowerowego, którego drugi dzień odbywał się w Sali Kolumnowej Sejmu. Występowała między innymi posłanka Ewa Wolak, przewodnicząca Parlamentarnej Grupy Rowerowej oraz wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki i pełnomocnik prezydenta Gdańska d/s polityki rowerowej Remigiusz Kitliński. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Ciekawie - choć nie zawsze jednoznacznie - prezentują się "rowerowe" wyniki budżetów obywatelskich. Tutaj bezapelacyjnie liderem jest Wrocław. Projekt rowerowy dostał w tym mieście najwięcej głosów (16 tysięcy), wyraźnie więcej niż kolejne. Z kolei w Radomiu wygrał w 2013 roku program kontraruchu rowerowego. Wdrożenie nastąpiło w 2014 roku i dziś w tym mieście 52 ulice jednokierunkowe są dostępne dla rowerystów w obu kierunkach.

Kontraruch rowerowy to kolejny element rowerowej układanki na rok 2014: liderem jest Gdańsk, gdzie 131 ulic jednokierunkowych jest otwarte dla rowerzystów w obie strony (stan na 20.09.2014) i właśnie Radom, gdzie co prawda takich ulic jest tylko 52, ale są to wszystkie (!) ulice jednokierunkowe w mieście. Coraz więcej takich ulic przybywa również np. w Lublinie czy Krakowie.

Nowe wagony rowerowe Intercity

W 2014 roku coś drgnęło u kolejarzy. O ile uruchomione z wielką pompą pociągi Pendolino umożliwią przewóz raptem czterech rowerów w niezbyt porywających warunkach (po dwa mało ergonomiczne wieszaki w dwóch wagonach każdego składu), o tyle niedawno zmodernizowane wagony Intercity wprowadzone na trasy między Krakowem, Wrocławiem, Poznaniem i Szczecinem dostosowane są do przewozu aż dwunastu rowerów każdy (zdjęcie powyżej). I to w bardzo komfortowych warunkach (choć przydałaby się ilustrowana instrukcja umieszczania rowerów w hakach, bo doświadczenie uczy, że ponad 95% rowerzystów tej banalnej czynności nie umie wykonać w sposób optymalny). Ponadto Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły program budowy parkingów rowerowych na dworcach. Są to z reguły poprawne stojaki u-kształtne. Propozycje lokalizacji stojaków można zgłaszać m.in. przez portale społecznościowe, np. tutaj.

Wielką niewiadomą są na razie pieniądze unijne - zwłaszcza tak zwane ZIT-y, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (programy finansowania infrastruktury dla aglomeracji). Niewiadomą dlatego, że wiele ZIT-ów według naszej wiedzy nie jest podpisane, albo było tworzone w tak mało przejrzysty sposób, że do teraz nic na ten temat nie wiemy ze 100% pewnością. Wiadomo tylko, że dużo inwestycji rowerowych zostało zaplanowanych w ZIT-ach trójmiejskim, warszawskim i krakowskim (w projekcie budżetu Krakowa na 2015 rok przewidziano już ponad 6 mln zł na inwestycje rowerowe z tego źródła). Ale co się naprawdę zdarzyło w tej sprawie w mijającym roku dowiemy się zapewne dopiero za kilka miesięcy.

I wreszcie wybory samorządowe. Rowery stały się "oczywistą oczywistością" i to nie tylko w poreferendalnym Krakowie. Za rowerami jednoznacznie opowiedziało się na przykład oboje kandydatów w II turze wyborów we Wrocławiu. W Poznaniu nowy prezydent Jacek Jaśkowiak urzędowanie zaczął dosłownie na rowerze. Ubrany w długi płaszcz przypedałował do lokalnej rozgłośni na pierwszy wywiad w nowej roli. A nowy prezydent Słupska Robert Biedroń zapowiedział, że jego prezydentura będzie skromna - nie w limuzynie, ale na rowerze i w autobusie. I też przyjechał do pracy na rowerze, budząc żywe zainteresowanie mediów i aplauz użytkowników portali społecznościowych.

Dla ciekawych postępów w "roweryzacji" Polski podsumowanie roku 2013 i prognozy na mijający rok 2014 zamieściliśmy tutaj - zapraszamy do porównania :-)

Zaś na 2015 rok życzymy wszystkim, żeby "noga podawała", żeby się kręciło, żeby rozporządzenia rowerowe (wreszcie) weszły w życie i nie zawierały błędów, a przede wszystkim - żeby nasze miasta stawały się coraz bardziej przyjazne dla rowerzystów.

Zarząd stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > aktualności
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 62 |
  8. >>
  1. Nowe wytyczne dla infrastruktury rowerowej i pieszej GDDKiA
  2. Zimowe utrzymanie infrastruktury rowerowej
  3. Rowerowe podsumowanie roku
  4. Deskorolki i elektryczne hulajnogi na drogi dla rowerów?
  5. Test pierwszego odcinka trasy VeloDunajec
  6. Dlaczego sieć tras rowerowych należy budować szybko?
  7. Medialne zamieszanie z przepisami?
  8. Będzie nowelizacja kolejnych rozporządzeń?
  9. Relacja z IV Ogólnopolskiego Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego
  10. IV Kongres Rowoju Ruchu Rowerowego
  11. Rowerem w nowy, 2016 rok
  12. Dwadzieścia lat Miast dla Rowerów
login
logos