Rowerzyści a Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
04 kwietnia 2013

mala fotka

28 stycznia 2013 roku pan minister Sławomir Nowak zwrócił się do organizacji społecznych, w tym m.in. do stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów z prośbą o zaopiniowanie Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Stowarzyszenie Miasta Dla Rowerów wysoko ocenia przedstawiony publicznie do konsultacji Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W szczególności podkreślamy niespotykaną szczerość w ocenie dotychczasowych działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (GAMBIT 2005). Ich wyniki nie są zadowalające.

Podstawowe problemy ogólne, jaki widzimy w opracowaniu to:

  • brak wskazania konkretnej instytucji odpowiedzialnej za jego wdrożenie;
  • brak wskazania mechanizmów egzekwujących jego wdrożenie (np. finansowych, administracyjnych, karnych itp.);
  • brak szacunków kosztów proponowanych działań;
  • brak wskazania źródeł pokrycia tych kosztów w budżecie państwa lub samorządów.

Zgłaszamy postulaty uzupełnienia poszczególnych "filarów" programu o konkretne zapisy, dotyczące zwłaszcza bezpieczeństwa rowerzystów.

Problemem jest na przykład:

  • fatalna jakość powstającej dziś infrastruktury rowerowej (np. w 2012 roku dwie osoby jadące na rowerze poniosły śmierć, zderzając ze słupami na źle zaprojektowanych drogach dla rowerów; zaś w wielu przypadkach korzystanie z infrastruktury rowerowej wymaga od rowerzysty naruszania przepisów i ryzykownych zachowań na jezdni);
  • wadliwe przepisy prawa (zwłaszcza rozbieżność przepisów wykonawczych ze znowelizowaną w 2011 roku ustawą Prawo o Ruchu Drogowym);
  • brak wiedzy i umiejętności projektantów i osób odpowiedzialnych za inżynierię ruchu drogowego w zakresie ruchu rowerowego.

Istotne jest aby Narodowy Program był realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Dziś formalnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego współpracuje Polski Związek Motorowy, Instytut Transportu Samochodowego czy Związek Ochotniczych Straży Pożarnych, a rowerzyści (czy piesi) nie mają tam żadnej reprezentacji.

Całość naszego stanowiska jest dostępna w pliku pdf tutaj.

Zachęcamy do lektury.

MH

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > aktualności
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 60 |
  7. 61 - 63 |
  8. >>
  1. Kolej kontra rowerzyści
  2. Fotoradar na rowerzystów?
  3. Wszystkiego najlepszego rowerowego na 2013 rok!
  4. Oświadczenie
  5. Poselski zespół do spraw dyskryminacji rowerzystów?
  6. Jak jeździć, jak żyć
  7. Migające przednie oświetlenie rowerów - legalne
  8. Krajowa Polityka Miejska a rowery
  9. Pierwsza rocznica rowerowej ustawy
  10. Święto Cykliczne 2012: czas na wielkie przejazdy rowerowe!
  11. Wypadki z udziałem rowerzystów w 2011 roku
  12. Wyposażenie rowerów - ciąg dalszy
login
logos